Comunicació de màrqueting internacional

Cal acompanyar les operacions d’exportació d’una clara estratègia sobre comunicacions de màrqueting internacional. Tot seguit, trobaràs diversos mitjans de comunicació que pots utilitzar en la teva estratègia. Recorda que l’ús de cada un d’aquests mitjans de comunicació s’ha d’ajustar a la teva estratègia comercial general.

Lloc web i màrqueting digital | Carpeta d’empreses | Catàleg de productes | Eines d’ajuda audiovisual per a l’empresa | Premsa estrangera | Relacions públiques

Lloc web i màrqueting digital

El lloc web

El teu lloc web és una eina de comunicació imprescindible per al teu negoci. Et permet que presentis els teus productes i serveis a tot el món i que, amb només uns clics, els possibles clients trobin el que ofereixes. A més, també serveix com a targeta de visita en cas que algú vulgui una mica més d’informació sobre la teva empresa.

Per decidir sobre el contingut del teu lloc web, primer has de pensar en com distingir-te de la competència. La xarxa mundial consisteix en milers de milions de pàgines. Per tant, cal que coneguis alguns trucs que t’ajudaran a sortir de l’anonimat i a destacar entre els teus competidors.

El lloc web ha de proporcionar informació suficient, però sempre de manera concisa, breu i, si és possible, amb un aspecte molt «lluït»: donar preferència a les fotos, a les imatges i a presentacions molt clares i atractives. És molt poc probable que ningú no es llegeixi un text de 200 línies en un lloc web, llevat que presenti un contingut interessant i específic per a una categoria particular d’usuaris.

El lloc web també ha de tenir una versió, com a mínim, en anglès (a més de la versió en l’idioma del país on tens l’empresa).

Optimització dels cercadors

Els llocs web es conceben per ser trobats (i, si és possible, llegits). Tot seguit, es presenten alguns consells de màrqueting digital sobre com optimitzar la posició en els cercadors i en els directoris. Això s’anomena optimització natural (SEO, per les sigles en anglès).

L’objectiu dels cercadors és proporcionar la millor informació possible quan la sol·liciti un internauta. Per convèncer l’algoritme de l’internauta que el teu lloc web compleix aquest objectiu, has d’utilitzar encapçalaments i textos rellevants per al teu negoci i que destaquin sobre la resta.

També cal pensar a fer pàgines lleugeres (de menys de 120 K, incloent-hi fotos i documents adjunts), ja que les pàgines molt pesades no són fàcils de carregar. D’altra banda, també cal anar amb compte de no crear pàgines massa lleugeres, perquè els cercadors poden considerar que aporten molt poca informació pel seu poc pes i, per tant, les troben poc interessants. A més, cal pensar en les paraules clau per a cada una de les pàgines i optimitzar cada pàgina fent servir aquestes paraules en el text. Defineix les paraules clau fent una ullada als llocs web dels teus competidors i intenta diferenciar-te’n.

Màrqueting de cercadors

El màrqueting de cercadors (SEM, per les sigles en anglès) fa referència a la pràctica de comprar trànsit al lloc web a través de llistes de cerca de pagament ofertes pels principals cercadors (Yahoo!, Google, Bing). Els enllaços pagats són els anuncis que apareixen a la part dreta o a la part superior de la pantalla quan es fa una cerca en qualsevol dels tres principals cercadors. El SEM pot ser una bona manera de generar trànsit qualificat al teu lloc web.

Els enllaços SEM es venen seguint un model de subhasta. Per aconseguir la millor posició (és a dir, perquè el teu anunci aparegui a la part superior de la pàgina de resultats d’una cerca), l’anunciant ha de fer una oferta alta per una paraula clau concreta. Els càrrecs es basen en el pagament per clic (PPC), és a dir, cada vegada que un usuari fa clic al teu anunci, l’import de la teva oferta es carrega al teu compte. Pots limitar el pressupost diari, decidir quan vols que aparegui l’anunci i limitar el nombre de clics a l’anunci.

Hi ha molts altres trucs per optimitzar el trànsit del teu lloc web. I és possible que consideris convenient contractar un professional de màrqueting digital que pugui agilitzar aquest procés.

Blocs i xarxes socials

Els blogs i les xarxes socials (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.) poden ser complements útils per a un lloc web. Et permeten oferir diverses interfícies on crear una comunicació directa amb els clients i possibles clients, i promoure el sentiment de pertinença a la teva marca. Són valuoses perquè ofereixen una plataforma per a la comunicació pública entre diferents usuaris i una empresa (C2B, per les sigles en anglès).

Xarxes socials: Utilitza Facebook i Twitter per promocionar la teva marca. Publica continguts visuals, vídeos, planteja preguntes, qualsevol cosa que pugui fomentar la participació activa dels teus seguidors en aquestes plataformes. Utilitza LinkedIn com a canal d’empresa a empresa (B2B, per les sigles en anglès), com un aparador de l’empresa que interactua amb el món professional. Això et permetrà conèixer els teus clients i socis potencials, així com els teus empleats. Assegura’t d’actualitzar els teus comptes de les xarxes socials regularment i contesta ràpidament als missatges positius i negatius del públic.

Blogs: Moltes empreses han descobert que els blogs poden ser eines de màrqueting útils, així com una manera excel·lent de conèixer els seus clients, consolidats i potencials. Igual que les xarxes socials, els blogs permeten una comunicació directa amb les persones i poden crear una relació més forta amb elles. Assegura’t d’actualitzar el blog regularment i contesta ràpidament als missatges positius i negatius del públic.

Fullet de l’empresa

El fullet de l’empresa serveix de targeta de visita. És el primer punt de contacte amb els clients futurs. Cal dissenyar-lo amb cura, sobretot perquè es produirà i distribuirà en grans quantitats.

Contingut

Selecciona acuradament la informació que ha d’aparèixer en el fullet de l’empresa. Destaca-hi els punts forts del teu negoci per diferenciar-te al màxim de la competència. La informació s’ha de presentar de manera breu i concisa, però tan completa com sigui possible, ateses les limitacions d’espai. També es pot utilitzar com un recurs que ofereix informació general sobre el sector.

Forma

La carpeta de publicitat de l’empresa ha d’atreure l’atenció del client. Ha d’inspirar confiança en la teva empresa i en els teus productes, i ha d’encoratjar els teus clients consolidats o possibles a llegir-lo i a conservar-lo per la valuosa informació que conté. Crea «ganxos» que animin el teu client a visitar el teu lloc web (o qualsevol altre mitjà de comunicació) o a posar-se en contacte directament amb el teu equip de vendes. I crea’n versions en l’idioma local i en anglès.

Quant al disseny en paper, el format més comú és el tríptic (un full de paper normal doblegat en tres seccions i imprès per ambdues cares).

El fullet és una eina essencial de venda i màrqueting, i és especialment important per als esdeveniments comercials.

Catàleg de productes

El catàleg de productes és una eina de venda que presenta les característiques tècniques i comercials detallades dels teus productes o serveis.

Contingut

Per elaborar-lo, cal que treballis estretament amb el teu equip de vendes, ja que ha d’estar totalment integrat en la teva estratègia comercial. El catàleg ha de respondre als dubtes que pugui tenir qualsevol client i despertar un interès especial en els productes o serveis de la teva empresa. A l’hora de traduir-lo a altres idiomes, assegura’t de contractar traductors professionals capaços de traduir la terminologia tècnica.

Forma

El disseny del catàleg pot influir en si els clients el llegeixen o no. Les fotografies han de ser d’alta qualitat i els diagrames han de ser clars i precisos. A més, cal estudiar amb cura la combinació de colors, tenint en compte les percepcions dels colors dels diferents països.

En qualsevol cas, el disseny gràfic del catàleg ha de ser coherent amb el fullet de l’empresa i amb allò que transmet. Per una qüestió de flexibilitat, no s’han d’incloure els preus en el catàleg, sinó en un document annex.

Vídeos promocionals

Els vídeos promocionals són una de les millors eines per a les comunicacions de màrqueting internacional. L’ús de vídeos d’ajuda és molt efectiu i pot demostrar d’una manera contundent els punts forts d’una empresa. És important contractar productors i editors professionals per crear la millor qualitat de vídeo.

Contingut

L’objectiu d’un vídeo promocional és mostrar amb contundència informació sobre l’empresa i els productes o serveis que ofereix. És possible que calgui adaptar els vídeos als mercats objectiu, incloent-hi l’idioma i algunes modificacions en el contingut.

Forma

El vídeo ideal ha de tenir una durada de 5 a 10 minuts. Els millors mitjans per publicar els vídeos són llocs web com ara YouTube o Vimeo. En alguns casos, també convindria produir-ne una versió en un dispositiu USB o en un DVD en l’estàndard de vídeo del teu mercat objectiu.

Premsa

Per aconseguir cobertura en la premsa, és necessària una combinació d’habilitat i inversió. Pots comprar publicitat en premsa especialitzada del teu mercat objectiu. I pots crear comunicats de premsa que es distribueixin a la premsa del mercat.

Contingut

El text ha de ser breu, clar i extremadament precís. Una agència de publicitat local que sàpiga com abordar el mercat ha de dissenyar i traduir els anuncis. I s’ha de contractar una empresa local de relacions públiques perquè elabori comunicats de premsa comprensibles per a la premsa local.

Forma

Per regla general, el cost d’un anunci en la premsa estrangera pot ser alt. El preu es calcula a partir del cost de l’espai publicitari i del cost de producció de l’anunci, que es fixa segons els serveis sol·licitats. Aquest tipus de comunicació comercial pot arribar a un gran nombre de lectors, però cal que t’asseguris que la publicació es dirigeix al teu mercat.

Relacions públiques

Tots els països i la majoria dels sectors compten amb agències de relacions públiques especialitzades. A més de redactar i enviar comunicats de premsa, organitzen esdeveniments comercials (seminaris, llançaments de nous productes, recepcions, etc.) que atreuen nous possibles clients comercials i la premsa. A l’hora d’escollir una empresa de relacions públiques, assegura’t que entén el teu sector i que té bons contactes en les comunitats empresarials i de premsa locals.

Tornar a dalt

Return to top