Mercats web

Què és un mercat web?

Un lloc de trobada entre compradors i venedors
Els mercats web són plataformes on es reuneixen compradors i venedors. Poden ser d'empresa a empresa (B2B), com Alibaba.com, d'empresa a consumidor (B2C), com Amazon.com, o de consumidor a consumidor (C2C), com eBay.com. La finalitat dels mercats web B2C i C2C són les transaccions instantànies i utilitzen un format de subhasta (eBay), un format de venda directa al detall (Amazon) o una combinació dels dos. D’altra banda, la majoria dels mercats web B2B no estan concebuts per a les transaccions instantànies. Això és degut al fet que les transaccions internacionals B2B en la majoria dels casos només es produeixen quan el comprador i el venedor han establert una relació comercial de confiança. Per tant, la majoria dels mercats web B2B internacionals els utilitzen compradors i venedors per trobar nous socis i establir-hi un contacte inicial. Les negociacions i les comandes normalment només tenen lloc després de reunir-se personalment (ja sigui on-line o en persona).
Diferents tipus de mercats web
Alguns mercats web són multisectorials (SourcingParts, Alibaba), mentre que d’altres són «verticals», és a dir, se centren en un sector específic (Aeroxchange, Powernext). Alguns mercats web són dirigits per una empresa o una institució pública que alhora és compradora, venedora o ambdues coses (Aeroxchange, SupplyItNow).

Retour vers le haut

Per què hauries d’utilitzar un mercat web?

Avantatges per al venedor
  • Augmentar la visibilitat de l’empresa
  • Arribar a nous mercats sense costos de màrqueting prohibitius
  • Satisfer ràpidament les noves demandes de productes
Avantatges per al comprador
  • Accedir a un gran nombre de proveïdors
  • Saber immediatament quins productes estan disponibles
  • Obtenir informació completa (fotos, fulls d’especificacions, formularis d’assessorament)
  • Treure profit dels preus ja acordats
Avantatges i serveis addicionals oferts per alguns mercats web
  • Serveis relacionats amb la tecnologia de la informació
  • Ajuda sobre màrqueting
  • Gestió de la logística
  • Altres serveis

Retour vers le haut

Com funciona un mercat web?

El proveïdor
El proveïdor fa una oferta de licitació o ofereix béns en un catàleg en línia o presenta una oferta temporal en línia. En el cas del B2C i C2C, els productes s’ofereixen en el mercat web i aquest mercat treu una comissió per les vendes. La majoria dels mercats web B2B treballen amb un sistema de tarifes, és a dir, els venedors paguen una tarifa per aparèixer en una posició privilegiada.
El comprador
El comprador busca les ofertes dels proveïdors o fa una sol·licitud d’oferta sense cap cost (trade lead).
La majoria de les transaccions B2C i C2C es fan en forma de compres immediates en línia. La majoria de les transaccions B2B es fan fora del mercat web.
 
Nota: Igual que amb tots els negocis internacionals, els compradors i els venedors han d’utilitzar els mercats web amb la mateixa precaució que quan fan negocis fora de línia. Assegura’t que has seguit la diligència deguda amb els teus socis per estar segur que són fiables.

Retour vers le haut

Quin cost té?

Registre gratuït
En la majoria dels mercats web el registre és gratuït. Alguns serveis bàsics (diferents per a cada un d’aquests mercats) solen oferir-se gratuïtament perquè els mercats web intenten ampliar les seves llistes i s’enfronten a una competència més gran.
Pagar per serveis complementaris
La majoria dels mercats web afegeixen diversos serveis de pagament, com una bona posició en els resultats de les cerques, la publicació d’un catàleg complet, la publicació de vídeos, etc. Alibaba, per exemple, et permet inscriure-hi la teva empresa de forma gratuïta, però després cobra des de 600 dòlars fins a 10.000 dòlars a l’any o més per publicar informació de diligència deguda («proveïdor d’or»), penjar catàlegs i vídeos i presentar una empresa a la plataforma.
Cost en termes de temps
Porta temps fer-se un lloc en un mercat web. Has d’aprendre a organitzar la teva empresa i els teus productes, com la fa servir la gent, quins són els serveis més avantatjosos per al teu negoci, etc. En qualsevol cas, els avantatges solen superar els costos en temps i diners, ja que els mercats web de renom són ara el principal lloc a què acudeixen els compradors per trobar proveïdors.

Retour vers le haut

Return to top