Com integrar la sostenibilitat a les estratègies d’exportació

L'objectiu de la sostenibilitat és minimitzar els impactes negatius tant mediambientals com socials dels sistemes de producció i distribució. Aquests problemes són especialment importants en el context de les exportacions, on hi ha un efecte específic sobre les emissions de carboni a causa del transport.

La Responsabilitat Social de les Empreses (RSE) representa la integració voluntària per part de les empreses de preocupacions mediambientals i socials a les seves activitats comercials i a les seves relacions amb les parts interessades.

Identificar on actuar per la sostenibilitat de les vostres exportacions

Comprometre's amb la sostenibilitat implica fer canvis en molts àmbits de l'organització de l'empresa. Aquests àmbits s'han d'analitzar i prioritzar segons la seva emissió de carboni.

El punt de partida consisteix en fer una avaluació del carboni de l'empresa i de les seves exportacions, i després treballar en cadascun dels possibles factors d'impacte per reduir progressivament la petjada de carboni de la vostra empresa.

Així doncs, haureu d'actuar sobre els punts següents per reduir la vostra petjada de carboni:

1. Productes: millorar els productes i els serveis existents, desenvolupar-ne de nous amb referències de sostenibilitat (petjada carboni dels productes);

2. Subministraments: millorar la cadena de subministrament de les matèries primeres i dels insums (selecció dels proveïdors);

3. Procés: utilitzar tecnologies més netes per a la producció (noves màquines més eficaces, energia verda);

4. Distribució: millorar la logística i la distribució (localització delsmagatzems, compensació del carboni del transport);

5. Cicle de vida: proposar als vostres clients solucions pel futur dels productes després del seu ús (segona mà, reciclatge, reparació, etc.);

Al mateix temps, és aconsellable potenciar els vostres esforços de sostenibilitat mitjançant l'actuació sobre els punts següents:

1. Màrqueting: millorar la percepció del valor del vostre producte i dels vostres processos i diferenciar-vos de la competència incidint sobre la salut, la seguretat i la sostenibilitat (etiquetatge, certificats);

2. Fixació de preus: fixar uns preus que reflecteixin aquestes consideracions de sostenibilitat i, si és necessari, destacar el cost addicional que implica aquesta sostenibilitat

3. Comunicació: fer inversions per millorar la imatge de sostenibilitat de la vostra empresa i augmentar així la demanda i la producció;

4. Mesures incentivadores: accedir als programes de compres públiques i als programes de suport governamental;

5. Compromís: implicar a la comunitat local dels diferents països on es dóna servei;

Tranformar les vostres exportacions amb èxit

L'èxit d'aquesta transformació es basa en els principis clàssics de la gestió interna:

1. Lideratge: No es pot portar a terme un programa de sostenibilitat sense un fort lideratge. Fer un canvi cap a la integració de la sostenibilitat és un procés que s'ha de dirigir de manera assertiva.

2. Compromís: També és essencial afavorir la sensibilització dels empleats, mostrar que el compromís amb la sostenibilitat és molt important per l'empresa i que està orientada en aquest sentit.

3. Llarg termini: Quan s'estableix un compromís amb la sostenibilitat, s'ha d'actuar a llarg termini. No es tracta d'un canvi que es pugui dur a terme ràpidament per gaudir dels seus beneficis i passar a una altra cosa. La vostra empresa ha de canviar la seva estratègia i les seves pràctiques progressivament per encaminar-se cap a l'objectiu que desitja assolir.

4. Parts interessades: Per orientar-vos cap a la sostenibilitat, és fonamental comprendre, reunir-se i superar les expectatives de les parts interessades. Això comença necessàriament per la identificació i el diàleg amb les parts interessades; a continuació, s'han d'examinar les opcions disponibles per respondre a les seves expectatives. I, quan sigui possible, s'ha d'anar més enllà d'aquestes expectatives perquè la diferenciació és el camí correcte per tal que els exportadors es comprometin amb la sostenibilitat.

5. Coneixements i experiència: Per desenvolupar coneixements i experiència, és útil consultar amb especialistes quan no es disposa d'aquest coneixement i d'aquesta experiència a escala interna.

6. Cooperacions: Es poden adquirir coneixements i experiència a partir de fonts externes, com ara la CNUCID (Conferència de les Nacions Unides sobre Comerç i Desenvolupament) o els governs (i les seves agències), que situen la sostenibilitat al capdavant de la seva agenda. S'han d'intentar identificar i aprofitar les oportunitats. Les cooperacions amb actors locals o internacionals també poden ajudar a integrar la sostenibilitat a la vostra organització.

7. Repetir: En termes de sostenibilitat, s'han de mesurar els resultats de les vostres accions regularment i informar sobre aquests resultats, fent una repetició constant entre procés i màrqueting per treure benefici de cada pas endavant. Heu de saber el que feu i comunicar al vostre negoci i a les parts interessades els efectes de les vostres accions.

8. Cultura de l'empresa: El desenvolupament sostenible ha d'estar integrat en la cultura de la vostra empresa. Això requereix una manera de pensar diferent perquè la sostenibilitat requereix un enfocament disruptiu.

9. Avaluar i recalibrar: S'han d'avaluar els progressos regularment i recalibrar les accions. I, si això no funciona, s'han d'aplicar canvis i introduir noves idees. S'aconsella no canviar-ho tot de cop, sinó fer-ho per etapes.

Quins són els beneficis d'aquestes iniciatives per a la vostra empresa?

Gràcies a aquestes accions, la vostra empresa pot augmentar considerablement el valor i el posicionament de la seva oferta i així guanyar un avantatge competitiu.

Beneficis Accions
Reducció de costos Millora de l'eficiència estratègica gràcies a una millor gestió dels recursos, de la logística i de la distribució.
Augment de la productivitat Millora de la capacitat tècnica, implicació i compromís de les parts interessades i dels empleats.
Millora de la reputació Comunicació dels compromisos mediambientals i ètics, així com dels esforços d'adaptació.
Identificació de noves oportunitats de mercat Apropar-se a empreses que donin prioritat a proveïdors que tinguin un enfocament de responsabilitat mediambiental i social.
Limitació dels riscos jurídics i normatius Ús de l'experiència i implementació de sistemes de gestió de la sostenibilitat i de certificats en un marc legislatiu en constant evolució
Diferenciació de la competència Millora de la percepció de l'oferta, posant l'accent en els vostres compromisos RSE.
Continuïtat del negoci Implementació d'accions globals que permetin respondre a una problemàtica de sostenibilitat que continuarà existint a llarg termini i incrementarà exponencialment.

Tornar a dalt

Return to top